Meteen naar de inhoud
Home » Nieuws

Nieuws

Fietsersbond Velsen strijdt tegen ‘overbodige en gevaarlijke’ paaltjes op het fietspad

Onze afdeling in Velsen ging aan de slag met paaltjes op het fietspad. De gemeente is het niet eens met het plakken van de stickers, maar dat stopt vrijwilliger Han van Spanje niet: ‘Niet onder de indruk’.  

21fiets-mw10-172_BEW-1600x1066

Obstakels op het fietspad

Mensen met een beperking ervaren tijdens het fietsen helaas nog steeds veel obstakels die voor hen het fietsen moeilijk maken. Zo ook paaltjes. De Fietsersbond is er voor alle fietsers en wil hier dan ook graag wat aan doen.

Paaltjes, hekjes en sluizen zijn er over het algemeen om auto’s en brommers te weren van het fietspad. Ondanks het feit dat ze bedoeld zijn om het fietspad zelf aangenamer te maken, zijn ze voor vrijwel alle fietsers storend. Voor fietsers met een beperking kunnen ze zelfs nog voor extra problemen zorgen. Mensen met evenwichtsproblemen die liever niet aan de rand van het fietspad fietsen, kunnen vaak niet helemaal aan de kant rijden om paaltjes te vermijden. Ze zijn namelijk bang om van het fietspad af te rijden. Voor fietsers met aangepaste fietsen zijn paaltjes helemaal lastig, omdat hun fietsen vaak breder zijn. Vooral voor driewielfietsers zorgen paaltjes voor gevaarlijke situaties, omdat zij niet altijd goed kunnen inschatten hoeveel ruimte de achterkant van hun fiets nodig heeft om langs een paaltje te rijden. Bij duofietsen – die over het algemeen breder zijn dan andere aangepaste fietsen – is het in sommige gevallen zelfs onmogelijk om langs een paaltje te rijden. Een geïnterviewde duofietser gaf aan regelmatig om te moeten draaien of op de autobaan te moeten rijden omdat de duofiets niet langs een paaltje paste.

“Ik verminder al vaart als ik zie dat er een paaltje aankomt en dan nog is de ruimte tussen het paaltje en de stoep soms zo klein dat ik met een van mijn achterwielen achter een paaltje blijf haken.”

Hekjes zijn voor tweewielers al vervelend te passeren, maar voor de meeste aangepaste fietsen is passeren onmogelijk. De fiets past er simpelweg niet doorheen. Datzelfde geldt voor fietssluizen (vaak bedoeld om loslopend wild tegen te houden) waar brede driewielfietsen en handbikes niet doorheen passen. Een fietser zonder fysieke beperking kan eventueel zijn/haar tweewielfiets langs zo’n sluis manoeuvreren, maar bij een aangepaste fiets is dat onmogelijk.

Een grote irritatie is dat verkeersborden vaak aangeven dat het verkeer doorgaand is voor fietsers. Pas later blijkt dat aangepaste fietsen een geplaatst obstakel niet kunnen passeren. Hierdoor wordt de fietser vaak genoodzaakt om te draaien, terug te fietsen en een andere route uit te zoeken om de bestemming te bereiken.

“Na het zien van een verkeersbordje dat aangaf dat verkeer voor fietsen doorgaand was heb ik ruim 2 km gefietst voordat bleek dat mijn driewielfiets te breed was om aan de andere kant door de sluis te kunnen. Waarom wordt er zo’n verkeersbord neergezet als het niet voor alle fietsers geldt?”

Zo’n situatie is niet alleen misleidend, maar zorgt ook voor wantrouwen onder fietsers met aangepaste fietsen. Een verkeersbord dat aangeeft dat het verkeer doorgaand is voor fietsers is niet altijd een garantie is dat dit ook geldt voor een aangepaste fiets.

 Wat kunnen we hier aan doen?

      – Onnodige paaltjes weghalen en waar nodig de ruimte tussen paaltjes en stoep verbreden.

      – Hekjes en sluizen zo ontwerpen dat aangepaste fietsen er ook met gemak doorheen kunnen.

      – Paaltjes die voldoen aan de CROW richtlijnen zorgen voor een doorgang van 1,60m, daar passen (vrijwel) alle fietsen doorheen.

Paaltjes de pineut in Almelo. Een mooi voorbeeld van hoe actie te voeren toch paaltjes op het Fietspad. 

In de winter worden paaltjes weggehaald in Almelo. Maar waarom komen ze in de zomer dan weer terug? Joop Israel van Fietsersbond Almelo vindt dat deze ‘lullige’ paaltjes gewoon weg moeten blijven.

Jaarlijks duizenden gewonden door ongelukken met fietspaaltjes: Hermen kon maanden niet fietsen en stelt gemeente nu aansprakelijk

– EenVandaag 22-08-2022

Maanden kon Hermen van Dalen niet fietsen nadat hij flinke verwondingen opliep door een botsing met een fietspaaltje. Hij stelt de gemeente Nunspeet aansprakelijk, omdat de doorgang te smal was en markering ontbrak. “Veiligheid moet zwaarder wegen.”

Fietsersbond Roosendaal gaat gevaarlijkste paaltjes weghalen

Net als veel andere plaatsen in ons land staat Roosendaal vol met paaltjes die gevaar opleveren voor fietsers. De Fietsersbond gaat deze paaltjes inventariseren en in gesprek met de gemeente om ze weg te halen.  

Fietsersbond
Kaag en Braassem getuige van verwijderen paaltje

‘Het is hier niet gevaarlijk en toch staat een er paal, waarom?’ vraagt Cor van Zeil zich af. Juist op dat moment stopt achter hem een vrachtwagentje van de gemeente Kaag en Braassem. Twee mannen stappen breed lachend uit. ‘We komen het paaltje weghalen. Opdracht van de provincie Zuid-Holland’. Zal het paaltje wegblijven?

Haagse Fietsersbond ziet paaltjes het liefst verdwijnen

‘Ze hebben geen enkele functie’. Ze zijn vaak rood en wit gestreept, staan midden op een fietspad en staan daar eigenlijk vooral in de weg: paaltjes. De Fietsersbond start een landelijke actie tegen deze paaltjes Jos de Jong, voorzitter van de Haagse Fietsersbond, vertelt er over in Bob Staat Op.

Fietsersbond Fryslân wil af van gevaarlijke paaltjes

De paaltjes zijn bedoeld om auto’s te weren. “Maar het middel is erger dan de kwaal”, vindt Kees Mourits, provinciaal vertegenwoordiger van Fryslân. “Er is nooit rekening gehouden met de keerzijde. En dat zorgt voor zware verwondingen, van hersenletsel tot ernstige botbreuken.”